تبلیغات
نسل امروز - تجارت الكترونیك
  لوگوی وبلاگ

  


 

منوی استارت

ایمیل به مدیر

آی دی یاهو!

خبرنامه

لینكدونی

لینكستان

 

 نمایشگر بنر وبلاگ takupu - خوش آمدید  


  جستجو در وبلاگ

 


 تجارت الكترونیك   پنهان كردن مطلب - غیر فعال تمام صفحه كردن - غیر فعال 
    صفحه نخست      تجارت الکترونیک ,    () نظرات   
 Address  /post/100

  ادامه مطلب

   


  نویسنده مطلب

سین جیم    


  تاریخ


   ارسال :

 1387/05/27

 ساعت 04:08

   ویرایش :

 -

 ساعت -


عناوین
1-مروری بر عناوین بخش اول
2-مدلهای مختلف تجارت الكترونیك
3-انواع سایتهای تجاری و خدمات الكترونیكی
4-روشهای انتقال و پرداخت پول در تجارت الكترونیك
5-معرفی انواع كارتهای خرید و اعتباری


1. مروری بر عناوین بخش اول
 تعریف تجارت الكترونیك از جنبه‏ها و دیدگاههای مختلف
قسمتهای اصلی تجارت الكترونیك
تاریخچه
تجارت الكترونیك و فن آوری اطلاعات
سطوح تجارت الكترونیك
تأثیر گذاری تجارت الكترونیك در ایران و جهان
دلایل عقب ماندگی تجارت الكترونیك در ایران


2. مدلهای مختلف تجارت الكترونیك (E-Commerce Models)
تجارت الكترونیك را می‏توان از نظر طرفین تجارت در سه سطح درون سازمانی ، بین سازمانی و مشتری تقسیم نمود اما به طور كلی مدلهای دیگری را نیز می‏توان در این رابطه در نظر گرفت :
1.تجارت بین سازمانی (Business to Business)
2.تجارت بین سازمانی و مصرف كننده ( Business to Consumer)
3.تجارت مصرف كننده با مصرف كننده ( Consumer to Consumer)
4.تجارت مصرف كننده به كسب و كار ( Consumer to Business)
5.تجارت كسب و كار به كاركنان (Business to Employer)
6.تجارت سازمانها با ادارات دولتی (Business to Government)
علاوه بر این موارد می‏توان به موارد خاص تری همچون تجارت مردم به مردم (P2P)،بورس به بورس(E2E)، و... را در نظر گرفت .

مقایسه روشهای B2B و B2C :
عامل مقایسه B2C B2B
كلی : تعداد بالا ،‌قیمت پایین كلی : تعداد كم ، قیمت بالا
میزان خرید موردی : تعداد كمتر ، قیمت موردی : تعداد بیشتر ، قیمت
بالاتر پایینتر

سرویس‏های تجاری ، مواد خام،
انگیزه‏های خرید خدمات و كالاهای تولیدی آماده قطعات و تكنولوژی ، اطلاعات
تجاری ، محصول

نوح محصول خدمات و كالاهای تولیدی آماده سرویس‏های تجاری ، مواد

نمایش كامل اطلاعات درباره
محصولات و خدمات قابل ارائه
نمایش لیست كالاها، فروش ، . لیست موجودی كالا ،
پروسه ارسال كالا و... روشهای ارسال كالا ، قابلیت
پردازش معاملات تجاری با
حجم بالا بصورت Real Time
، انجام بسیاری از عملیاتهای تجاری
بوسیله شركهای تجاری ثالث

اعتماد و امنیت امنیت و كسب اعتماد امنیت و اعتماد و
در سطح نیاز به پایین تر كسب اعتبار بالا



عناوین
1-مروری بر عناوین بخش اول
2-مدلهای مختلف تجارت الكترونیك
3-انواع سایتهای تجاری و خدمات الكترونیكی
4-روشهای انتقال و پرداخت پول در تجارت الكترونیك
5-معرفی انواع كارتهای خرید و اعتباری


1. مروری بر عناوین بخش اول
 تعریف تجارت الكترونیك از جنبه‏ها و دیدگاههای مختلف
قسمتهای اصلی تجارت الكترونیك
تاریخچه
تجارت الكترونیك و فن آوری اطلاعات
سطوح تجارت الكترونیك
تأثیر گذاری تجارت الكترونیك در ایران و جهان
دلایل عقب ماندگی تجارت الكترونیك در ایران


2. مدلهای مختلف تجارت الكترونیك (E-Commerce Models)
تجارت الكترونیك را می‏توان از نظر طرفین تجارت در سه سطح درون سازمانی ، بین سازمانی و مشتری تقسیم نمود اما به طور كلی مدلهای دیگری را نیز می‏توان در این رابطه در نظر گرفت :
1.تجارت بین سازمانی (Business to Business)
2.تجارت بین سازمانی و مصرف كننده ( Business to Consumer)
3.تجارت مصرف كننده با مصرف كننده ( Consumer to Consumer)
4.تجارت مصرف كننده به كسب و كار ( Consumer to Business)
5.تجارت كسب و كار به كاركنان (Business to Employer)
6.تجارت سازمانها با ادارات دولتی (Business to Government)
علاوه بر این موارد می‏توان به موارد خاص تری همچون تجارت مردم به مردم (P2P)،بورس به بورس(E2E)، و... را در نظر گرفت .

مقایسه روشهای B2B و B2C :
عامل مقایسه B2C B2B
كلی : تعداد بالا ،‌قیمت پایین كلی : تعداد كم ، قیمت بالا
میزان خرید موردی : تعداد كمتر ، قیمت موردی : تعداد بیشتر ، قیمت
بالاتر پایینتر

سرویس‏های تجاری ، مواد خام،
انگیزه‏های خرید خدمات و كالاهای تولیدی آماده قطعات و تكنولوژی ، اطلاعات
تجاری ، محصول

نوح محصول خدمات و كالاهای تولیدی آماده سرویس‏های تجاری ، مواد

نمایش كامل اطلاعات درباره
محصولات و خدمات قابل ارائه
نمایش لیست كالاها، فروش ، . لیست موجودی كالا ،
پروسه ارسال كالا و... روشهای ارسال كالا ، قابلیت
پردازش معاملات تجاری با
حجم بالا بصورت Real Time
، انجام بسیاری از عملیاتهای تجاری
بوسیله شركهای تجاری ثالث

اعتماد و امنیت امنیت و كسب اعتماد امنیت و اعتماد و
در سطح نیاز به پایین تر كسب اعتبار بالا


3. انواع سایتهای تجاری و خدماتی الكترونیكی (e-business models & e-services)
مجموع سیاستهای كلی سایت ، در عملیاتها ، تكنولوژی و ایدئولوژی مدلها مختلف سایتهای تجاری را شكل می‏دهند كه از جمله مهمترین آنها عبارتند از :
مدل Storefront : سایتی كه معرفی كالا ، عملیات فروش روی خط . سرویس دهی و امنیت را یكجا در خود دارد تا ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار در آن میسر گردد مثل تمام سایتهای تجاری شركتهای بزرگ : استفاده از تكنیك Shopping Cart
مدل e-marketplace : بازارچه الكترونیكی كه امكان جستجو و خرید انواع محصول را از فروشندگان مختلف برای خریدار فراهم می‏آورد . مثل سایت
http://www.amazon.com/ : استفاده از تكنیكهای مختلف فروش مثل تكنیك Cross-Sell یا Up-Sell
مدل Auctions : سایتهای جراحی با روشهای و متدهای مختلف ، مناسب برای نوع C2C مثل سایت
http://www.ebay.com/
مدل Portal : این سایتها تقریباً تمام اطلاعاتی را كه بیننده سایت به آن نیاز دارد در خود جای داده است . اطلاعاتی همچون اخبار ، ورزش ، اطلاعات آب و هوا ، اطلاعات بازار بورس و قابلیت جستجو در وب . مثل سایت
http://www.yahoo.com/
مدلDynamic - Pricing : كه خود انواع مختلف دارد :
مدل Name-Your-Price : مشتری قیمت خود را اعلام می‏دارد و سایت با كمك ارتباطات خود سعی در پیدا كردن محصول مورد نظر با آن قیمت می‏كند مثل سایت
http://www.priceline.com/
مدل Demand-Sensitive Price : سایت سعی می‏كند كه خریدهای مشابه را نگه داشته . در نهایت یكجا انجام دهد تا هزینه‏های جانبی بین تمام خریداران سرشكن شود و قیمت نهایی كمتری برای مشتری حاصل گردد مثل سایت
http://www.mercata.com/
 مدل Bartering : سایتهایی كه در آنها كالایی با كالای دیگر مبادله می‏شود مثل سایت
http://www.ubarter.com/
مدل e-services : سایتهای خدمات دهنده تجاری كه معمولاً بعنوان شخص ثالث در مبادلات تجاری الكترونیكی وارد عمل می‏شوند مثل سایت
http://www.visa.com/ یا http://www.ups.com/

در بحث خدمات الكترونیكی در تجارت الكترونیك نیز می‏توان به موارد زیر اشاره كرد :
خدمات بانكی الكترونیك
بیمه الكترونیكی
خدمات انتقال وجوه الكترونیكی
گردشگری الكترونیكی
بازاریابی الكترونیكی
وام الكترونیكی
و...

4. روشهای انتقال و پرداخت پول در تجارت الكترونیك ( Electronic Fund Transfer Ways )
مدل پول (Cash Model)
خریدار معادل پول نقد از بانك مربوط پول دیجیتالی خریداری می‏كند و با كمك كیف پول الكترونیكی خود از سایتهایی كه از این روش پشتیبانی می‏كند . برای توضیحات بیشترسایت‏های
Http://WWW.digicash.com,http://cybercash.com را ببینید .
معایب :
1) یكپارچگی خاصی در زمینه روشها و بسته‏های نرم افزاری در این روش وجود ندارد .
2) نیاز به ابزار و سیستمهای اضافی برای پرداخت و دریافت پول دارد .
3) امكان پیگیری وجوه انتقال وجود ندارد .
مزایا :
1) وجوه در همان زمان انجام عملیات و بدون پردازشهای اضافی و پشت صحنه انتقال می‏یابند .
2) هیچ گونه هزینه‏ مازاد و اضافی ندارد .
3) خریدار ناشناس می‏ماند .

مدل چك (Check Model ) :
خریدار از یك نوع چك دیجیتالی رمز شده به همراه كیف پول الكترونیكی برای خرید خود استفاده می‏كند برای توضیحات بیشتر سایت
http://www.checkfree.com/ را ببینید .
معایب :
1) بزرگترین عیب عدم انتقال بلافاصله وجوه است .
2) دارای پتانسیل كلاهبرداری است

مدل كارتهای اعتباری (Credit Cards): مرسوم ترین روش
معایب :
1) دارای پتانسیل كلاهبرداری است
2) برای معاملات با مبلغ بالا مناسب نیست .
مزایا :
1) جامعیت بیشتری نسبت ب روشهای دیگر دارد و اكثر آن را پشتیبانی می‏كنند .
2) نیاز ب نرم افزار یا سخت افزار خاصی برای كاربران ندارد و با یك اشتراك اینترنت می‏توان به این روش خرید كرد .
3) در صورت لزوم قابلیت پیگیری تمام وجوه انتقالی به این روش وجود دارد .

مدل نقطه به نقطه (Peer to Peer)
امكان انتقال پول را بین حساب یك مشتری و یك مشتری دیگر فراهم می‏آورد . برای كسب توضیحات بیشتر سایت
http://www.paypal.com/ را ببینید .
مدل كارتهای هوشمند ( Smart Card ) :
كارتهای هوشمند با پردازنده و حافظه داخلی كه امكان ذخیره كردن اطلاعات دیگری همچون نام كاربر و رمز عبور را در خود دارد .
مزایا : 1) بالا رفتن امنیت و قدرت تشخیص هویت
2) امكان ذخیره كردن اطلاعات زیاد مورد نیاز در كارت
معایب : 1) قیمت بیشتر

5. معرفی انواع كارتهای خرید و اعتباری
كارت حافظه (Memory Card) : یك كارت پلاستیكی است كه روی آن به اندازه مشخص برای مثال چند كیلو بایت حافظه الكترونیكی تعبیه شده و از طریق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسایی است .
كارت تلفن نوعی كارت حافظه محسوب می‏شود .
كارت هوشمند (Smart Card) : شبیه كارت حافظه ، یك كارت پلاستیكی است كه یك قطعه فلزی شامل حافظه ، پردازنده و نرم افزار مربوط روی آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنیت بیشتری نسبت به كارت حافظه برخوردار است . سیم كارت تلفن همراه بك نوع كارت هوشمند است .
كارت مغناطیسی (Magnetic Card) : اطلاعات مختصر دارنده كارت در یك نوار مغناطیسی روی كارت پلاستیكی تعبیه می‏شود . ملی كارت (سیبا) نوعی كارت مغناطیس است .
كارت پلاستیكی (Plastic Card) : همانگونه كه از نامش پیداست تنها یك كارت پلاستیكی است كه نوشته‏های روی آن ارزشمند است . كارت خدمات اینترنت یك كارت پلاستیك است كه نام كاربری و رمز عبور روی آن نوشته شده است .
كارت اعتباری (Credit Card) : دارنده این كارت می‏تواند به میزان اعتباری كه حساب خود دارد از طریق این كارت خرید كند و یا پول دریافت نماید . ممكن است مبلغ اعتبار فرد پیش از مبلغ سپرده فرد باشد . كارتهای اعتباری دو نوع هستند . الف – كارتهای محدودی كه توسط برخی شركت‏ها برای خرید از محصولات شركت‏های طرف قرار داد عرضه می‏شود و همه جا قایل استفاده است .
كارت موجودی حساب (Debit Card) : كارتی كه با حساب شخصی در بانك ارتباط دارد وبه كمك آن می‏توان موجودی را مستقیماً از بانك ( دستگاه خودپرداز ) دریافت نمود و یا مبلغ مورد نظر را مستقیماً از آن پرداخت كرد . در این روش بیش از سپرده نمی‏توان هزینه كرد . كارت‏های بانك ‏های كشور از این نوع هستند .

كارت‏های اعتباری و موجودی حساب ممكن است به صورت مستقیم در دستگاه‏های پرداخت خودكار مورد استفاده قرار گرفته و یا در اینترنت به كار گرفته شوند .

همچنین كارتهای اعتباری مهم بین الملی عبارتنداز :
و... Discover , Euro Card , American Express , Master Card , Visa Card

 


 
 takupu    
  صفحات وبلاگ

  


  مطالب پیشین

  طرح درس جغرافیا پنجم

  کارت شارژ 5000 تومانی

  دانلود نرم افزار

  معرفی نرم افزار

  بازگشت دوباره به عرصه وبلاگ نویسی

  کسب درامد وبلاگ و سایت 500000

  کسب درامد وبلاگ و سایت 500000

  کسب درامد وبلاگ و سایت 500000

  پیدا کردن Key های معتبر برای کاسپراسکی با Kaspersky Key finder

   آبان ۰۸ اجرای برنامه های موبایل در کامپیوتر با Midp2Exe 1.3.1

  Smart PC Professional V5.4 ابزاری برای عیب یابی و رفع مشکلات سیستم عامل ویندوز

  مجموعه عظیم آموزشی 3D Studio Max 2009 شرکت Gnomon - بیش از 70 ساعت آموزش جامع و حرفه ای همراه با برترین پلاگین ها ! ::

  GetData ExplorerView v4.4.0.949 نرم افزاری قدرتمند در زمینه مدیریت بر فایل ها ::

  3D World Atlas 2008 ابزاری کامل برای شناسایی نقاط مختلف دنیا به وسیله این اطلس

  AVG Internet Security v8.0.169 نرم افزاری قدرتمند برای حفاظت از سیستم ها


  محل درج پیام های زیبای شما

 پایین

توقف

بالا  

 

  پنجره تبلیغات
mi118.com
   

  خروج از وبلاگ